Și copiii pot fi repere, chiar și pentru maturi. Ne plângem, pe bună dreptate, de absența reperelor morale și profesioniste în societatea românească postdecembristă. În literatură, după Ioan Alexandru, Marin Sorescu, Adrian Păunescu, Gr. Vieru, Fănuș Neagu, N. Dabija, Eugen Simion, etc. n-au apărut alții pe măsura sau în apropierea lor. Excepție face doar muzica populară autentică, unde a explodat tânăra generație.
Dar, ceea ce mi se pare o adevărată excepție este o fetiță de doar 11 ani din cartierul municipiului Drobeta Turnu Severin, Schela Cladovei, care este (am proprietatea termenului) un adevărat fenomen artistic. Ea are drumul său, unic și original, nemaiîntâlnit la soliști, cu o voce limpede, ca apa de izvor, folosind „lovitura de glotă”, o tehnică aparte, greu de interpretat, folosită în Munții Mehedințiului, parțial în Maramureș, și în Valea Timocului sârbesc. Dumnezeu a înzestrat-o cu un har, pe care îl folosește plenar, ajutată de tatăl său, preotul C. Bîrdeanu. Părintele C. Bîrdeanu este născut în satul mehedințean Șovarna, a absolvit Seminarul Teologic „Grigore Decapolitul” din Craiova și Facultatea de Teologie din București (primul an) și cea din Craiova, avându-l profesor, printre alții, pe cunoscutul profesor preot Alexie A. Buzerea, un compozitor și culegător de folclor muzical.
A fost preot la parohiile din Șovarna, Schela Cladovei și în prezent, la Băile Herculane. Preoteasa (mama Zianei), Nicoleta, absolventă de facultate, s-a ocupat/se ocupă de trandafiri, dar și de trandafirul ei, cel din casă. Am găsit necesar să scriu și despre părinții ei, pentru că, în primul rând, „au creat-o” pe Ziana; apoi ei fac un efort deosebit, inclusiv financiar, ca unica lor fetiță să-și desăvârșească harul. Părintele C. Bîrdeanu o sprijină componistic, îi alege repertoriul, îi supraveghează lecțiile de pian etc. Tatăl, s-a rugat moaștelor Sf. Filofteia de la Curtea de Argeș să-i aducă un copil și, după câteva luni d-na preoteasă a născut-o pe Ziana, botezând-o cu numele Sfintei.
Este vorba de Ziana Filofteia Bîrdeanu, născută în Craiova (la maternitate), la 17 noiembrie 2011. Semnul ceresc s-a arătat la botezul său (9 iunie 2011), când păsările cerului au cântat până dimineața. Chiar prenumele său este legat de Arsenie Boca: numele de mirean al Sfântului necanonizat era Zian (adică laic), dar și de Sânziene.
Pentru părinți a fost o adevărată minune când Ziana a reușit să cânte, la numai cinci ani, o prisceasnă, Ridica-voi ochii mei spre ceruri.
La șapte ani participă la Festivalul „Flori de liliac” (Craiova, 28 aprilie 2018), împresionându-l pe Gh. Roșoga, care a numit-o „minunea din Munții Mehedințiului”. În anul următor, este rândul lui Benone Sinulescu s-o admire la Festivalul Național organizat de celebrul interpret la Buzău (16 iunie 2019). Juriul (Maria Iliuț, Adrian Naidin, Lazăr Novac și traian Ilea) au considerat-o „voce de aur” și i-a acordat marele trofeu, deși era cea mai mică din concurs, fiind ultima apariție publică a marelui cântăreț.
Paralel cu participarera la concursuri, Ziana Filofteia Bîrdeanu nu-și neglijează școala și pianul. Este elevă în clasa a IV-a a Liceului de Artă „Ion St. Paulian” din Drobeta Turnu Severin, este absolventă a cursurilor de canto de la Centrul Cultural „Nichita Stănescu” din localitate, avându-i profesori pe Gina Ispășoiu și Carmen Tocaiu (la pian).
Participarea sa la concursuri și festivaluri continuă. La concursul de la Antena 1, Next Star în 2019 a impresionat profund membrii juriului, profesioniști autentici: Loredana Groza s-a ridicat de pe scaun de la primele acorduri, extaziată („e o tehnică deosebită, unicat în țară, doina se cântă deosebit de greu, cântecul Zianei cuprinde o mie de vieți, de la copil până la bătrână”), Ștefan Bănică jr. („act artistic perfect, un ritm intern uluitor, cântând fără niciun instrument, n-a greșit nicio notă, este o adevărată artistă”), Dorian Popa („e un diamant, e fenomenală, e deja artistă”).
La o emisiune a TVR Craiova, Simona Lupescu a prezentat-o ca pe o adevărată vedetă, cântând alături de Gh. Roșoga. La concertul caritabil de la Sala Palatului (26 aprilie 2022), organizat de Dan Puric, a cântat alături de Nicolae Furdui-Iancu, Angelica Flutur, Grigore Gherman etc.
Am văzut-o într-un videoclip la TV Hora cântând o melodie, care nu i se potrivea vârstei ei (de numai nouă ani). Cânta Bocetul lui Ioan cel fără de mormânt, pe versurile celebrului Adrian Păunescu (fiind vorba de mareșalul Antonescu). Nu puteam crede (dacă nu vedeam și auzeam) ca o fetiță să cânte un bocet, care este apanajul unei femei bătrâne. Și l-a cântat, dar mai ales l-a interpretat magistral.
Am adus-o la Festivalul Internațional „Adrian Păunescu” (Craiova, 1-3 decembrie 2022), cântând același bocet, fără acompaniament, la Muzeul de Artă din Craiova. Cu o stăpânire de sine, cu o siguranță, fără nicio emoție a impresionat până la lacrimi (la propriu) publicul. Și în sală erau: Ana Maria, Carmen și Andrei Păunescu, primarul Lia Olguța Vasilescu, președintele și vicepreședintele Consiliului Județean, Cosmin Vasile și Antonie Solomon, Adrian Cioroianu, N. Georgescu, alți invitați din țară și din Serbia.
La Festivalul Internațional „M. Eminescu” din Drobeta Turnu Severin (organizator: Florian Copcea), în cadrul Zilei Culturii Naționale (11-13 ianuarie, 2022), a interpretat la Mănăstirea „Sf. Ana” din Orșova, poezia Revedere de M. Eminescu, în grai mehedințean (o interpretare inedită).
De data aceasta, impresionat a fost P.S. Nicodim, episcopul Severinului și Strehaiei, care i-a făgăduit sprijin (de care suntem siguri, după cum îl cunoaștem).
În cadrul aceleeași manifestări, la Palatul Culturii „Teodor Costescu” din Drobeta Tr. Severin, Ziana a înterpretat două colinde inedite, fiind recompensată cu un binemeritat premiu. Îmbrăcată într-un costum popular cu o vechime de un veac, încălțată în opinci, Ziana Filofteia Bîrdeanu părea o autentică țărăncuță coborâtă dintr-un tablou de N. Grigorescu.
Ziana Filofteia Bîrdeanu are deja un repertoriu compus din pricesne, colinde (Povestea colindului, Colindul Zianei), cântece din nordul Mehedințiului (M-a îmbrăcat muica în iie, Mă dusei cu taica-n târg, Când m-apucă doru-ăl greu, Azi e sărbătoare în munți) sau pe versurile unor poeți consacrați. Textul și linia melodică o asigură tatăl ei, pr. Constantin Bîrdeanu, sub orchestrația lui Marcel Parnica.
Tehnica Zianei, „lovitură de glotă”, este impresionantă și originală; dar este remarcabilă și interpretarea în ton cu versurile, trăirea profundă (nu rânjet cum constatăm la soliștii de petrecere), memoria textului, dicția, modestia.
Dar, cel mai profesionist și competent s-a pronunțat celebrul compozitor și dirijor Eugen Doga, ascultându-i glasul: „Vă mulțumesc din suflet pentru acest frumos cadou să ascult o fetiță atât de talentată. Eu cred că Ziana a adunat în firea ei toată cultura cântecului românesc dus cu glorie de celebrelele cântărețe românești pe parcursul istoriei. Ea te face să te îndrăgostești în toată lumea care a adus-o cântecului românesc pe această perlă, să prelungească galeria de aur a muzicii populare... Mult succes și rațiune. Bravo!
Eugen Doga”
Subscriem cu toată convingerea. Harul ei, bine cultivat de o muncă pe măsura talentului, îi va asigura, credem, un nume de rezonanță pe scena muzicii românești.
Tudor Nedelcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu