joi, 4 august 2022

Un intelectual sui-generis

Ion Filipciuc este un intelectual sui-generis. Născut și crescut în Bucovna în cel mai înălțător spirit românesc, stabilit într-un oraș cu faimă, Câmpulung Moldovenesc, Ion Filipciuc și-a împărțit vocația și cariera științifică în două direcții esențiale, îndepărtate doar la o privire superficială: studierea creației populare dintru începutul ei, adică Miorița și Eminescu.

Pentru prima temă a scris:„«Miorița» și alte semne poetice” (Câmpulung Moldovenesc, 2002), Semne și minuni în tradiția românească (Câmpulung Moldovenesc, 2009), a tipărit numeroase antologii de folclor sau ediții ale unor scriitori români. Luceafărului poeziei românești i-a dedicat volumele: Înspre alt Eminescu (Timișoara, 1999), „Lăcrămioarele învățăceilor” și Eminescu (Câmpulung Moldovenesc, 2001), Simptomuri politice în boala lui Eminescu (Iași, 2005), Eminescu la Putna (Câmpulung Moldovenesc, 2006), Eminescu în Bucovina (Câmpulung Moldovenesc, 2012). Între cele două direcții a mai publicat alte creații literare sau studii de istorie literară, precum Mircea Eliade pentru bucovineni (Câmpulung Moldovenesc, 2007); așadar, o activitate creatoare variată și prodigioasă, apreciată ca atare de specialiști: Laurențiu Ulici, Mircea A. Diaconu, Adrian Dinu Rachieru, N. Manolescu, Liviu Papuc, G. Munteanu, Th. Codreanu, C. Cubleșan, G. Vulturescu, Silvia Chițimia, Iordan Datcu etc.

Prieten cu filosoful academician Alexandru Surdu, Ion Filipciuc a participat la simpozioanele naționale organizate de acesta, dedicate lui Constantin Noica; la simpozionul organizat la Craiova, a patra ediție (23-24 mai 2014) a susținut o comunicare care a stârnit un interes aparte: Eminescu într-adevăr, iar eu am vorbit despre Visul noician împlinit: facsimilarea manuscriselor eminesciene (București, Editura Academiei Române, p. 161-166). Eminescu, de fapt, ne-a unit și ne-a împrietenit, reîntâlnindu-ne cu mare plăîcere la simpozioanele organizate de Liga Culturală pentru Unitatea Românilor de Pretutindeni (președinte-fondator: acad. Victor Crăciun) în Țară sau la Chișinău, dar mai ales la manifestațiile de înaltă ținută științifică, academică, organizate în localitatea culturală Dumbrăveni-Suceava de doi edili remarcabili prin destoinicie: primarul Ioan Pavăl și secretarul Mihai Chiriac. Distanța geografică dintre Câmpulung Moldovenesc și Craiova am străbătut-o grație telefonului și corespondeței, văzută în opinia lui Eugen Simion, ca un microjurnal intim.

Spre ilustrare, reproduc cele trei scrisori ale lui Ion Filipciuc către mine, pe care le-am publicat în volumul Tudor Nedelcea, Corespondență primită, ediție alcătuită și îngrijită, introducere și indici de Tudor Rățoi. Note de Diana Cotescu, Drobeta Turnu Severin, Editura Didahia, 2021, 554 p.

15 oct. 2013
Prietene Tudor Nedelcea,

Mulțumesc tare frumos pentru cărțile trimis și iertare că despre celelalte două nu cred că am dat semne de primire. Recenta, Eminescu, e foarte bogată și arată o preocupare constantă, drept pentru care te felicit și îți trimit trei hârțoage din care sper să tragi oarece folos. În Sfatul scriitoricesc... ai să-l găsești pe fostul director al „Arhivelor Olteniei”, despre care eu nu am prea știut să scriu. Dacă ai date mai semnificative, te rog să mi le comunici.

Nu cred să pot face o ediție revăzută, încercarea de a-l înduioșa pe starețul actual de la Putna a dat greș, nu am primit nici un răspuns și a trecut un an de zile. De altfel, cartea asta n-a avut nici un ecou, după cum se întâmplă cu orice titlu care nu tăndălează pe malul Dâmboviței. Nu știu când se va desfășura Colocviul C. Noica, la Craiova, după cum m-a anunțat acad. Alexandru Surdu, interesează-te pe la Facultatea de Filosofie, probabil prin luna mai 2014, cum a fost și la Constanța sau anul acesta, la Arad. Mi-ar părea bine să ne întâlnim, căci la Dumbrăveni te-am așteptat în zadar. Și eu și Theodor Codreanu.

Pregătește o comunicare despre Noica sau despre Eminescu, Institutul de Filosofie tipărește comunicările pentru volum, însă eu nu m-am mai ținut de cuvânt cu expedierea textului și am rămas de căruță. Altfel, ce mai zici? Eu i-am propus cândva lui Codreanu, iar în toamna asta am revenit cu vorba să facem un volum despre Eminescu în patru – Codreanu, N. Georgescu, T. Nedelcea și jos iscălitul, cu texte inedite sau un subiect ceva mai înflăcărat. Ai d-ta o propunere? În ce mă privește, eu am apucat calea spre...Cracovia și în primăvară am stat o săptămână la Biblioteca Jagielonă, de unde m-am întors cu o recoltă bogată. Voi pleca peste câteva zile de iznov, să caut familii Iaminovici, Eminovici prin recesămintele populației până prin anii 1792-1793, când s-a destrămat Polonia și țăranii din satele românești de acolo au fugit în Bucovina și în Moldova. Bănui că printre ei se află și Vasile Iaminovici, bunicul poetului de mai târziu. Dacă ai meteahna e-mail-ării poți scrii și pe adresa [...]

Cu aleasă considerație,
ss, Ion Filipciuc
(urmează adresa)
Ibidem, orig., 1f.

Stimate coleg Tudor Nedelcea,

Te rog frumos ajută-mă cu oarece date despre fostul avocat ANASTASE STOICULESCU din Craiova, după cel dintâi război mondial.

Adică, dă unui voinic școlar de-al tău să caute printr-o carte despre avocații din Craiova și trage pagina la xerox. Articolul despre Al. Foliboga îți va lămuri cam despre ce-i vorba. Scriu o carte despre procesul din 3 martie 1918 și despre căpitanul craiovean nu știu mai nimic. Alătur și cărțulia despre Simptomurile [politice în boala lui Eminescu] lui Eminescu, pe care mă tem că nu o ai, dar trag nădejde să-ți poată fi de folos.

Urări de sănătate și voie bună.
ss. I. Filipciuc
1 nov. 2017
Câmpulung
Bucovina
Ibidem, orig., 1f.

Bunule prieten Tudor,

Îți mulțumesc pentru căutarea cpt. Stoiculescu, nu a fost de găsit în Craiova pentru că omul nostru a lucrat, după război, în Ministerul de Interne, adică pe la poliție, în București. Așa că nu prezintă interes și l-am lăsat în plata Domnului. Altfel, am fost încântat de orientarea ta spre China [aluzie la vol. Eminescu și China, scris împreună cu Diana Cotescu, publicat în 2018] și am să te năcăjesc cu întrebarea dacă nu-mi poți găsi o traducere a Mioriței.

GE BHOQUAN – autor
În revista „Literatură universală”, BEIJNG

Eu am scris la ambasada Chinei din București, dar nu mi-au răspuns, crezând, probabil, că e o provocare din partea unui sovietic.

ss. Ion Filipciuc
21 iulie 2018
Ibidem, orig., 1f.

Ion Filipciuc este cărturarul introvertit, care vorbește mai puțin și compensează scriind mai mult și bine, este prietenul dezinteresat și profund pe care oricând te poți sprijini.

Tudor Nedelcea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu