În aceste vremuri pandemioase și neofanariote este benefic să ne aducem aminte ce bărbați aveam odată care înfăptuiau fapte de istorie autentică. Acum 150 de ani, Mănăstirea Putna a fost centrul românismului european, avându-l în centru pe (mereu același) Mihai Eminescu. Am fost învățați în perioada postbelică și postdecembristă de marxiștii epocii, respectivi de cei care atribuie titulatură de „corecți politic” unor personalități românești, că autorul Luceafărului era doar un biet poet, cu capul în nori, nepragmatic ca toți romanticii, iar publicarea unor articole o făcea doar pentru că au fost „plătite cu o bucată de pâine” (Moses Rosen), că „din moștenirea politică a eminescianismului s-a constituit una din pietrele de temelie ale mișcării legionare” (Virgil Nemoianu), recomandându-ne „despărțirea de Eminescu” (recomandare făcută prima oară la înmormântarea lui Eminescu din 17 iunie 1889 de „nebunul” Grigorie Ventura, cum l-a numit Titu Maiorescu), fiind „cadavrul din debara”, „un paseist și prin consecință retrograd”, antiliberal, ateist etc., etc. Este foarte ușor să atârni etichete, este foarte dificil să citești cele circa 15.000 de pagini eminesciene spre a-l constata pe adevăratul Eminescu.
Sunt, fără îndoială, idei actuale, chiar periculos de actuale! De aici avalanșa continuă de invective, calomnii, neadevăruri spuse la adresa lui Eminescu, contestat și ca poet național, prea puțin apărat de intelectuali și politicieni, asupra cărora el însuși s-a pronunțat: „Ceea ce istoria niciunui popor din lume n-a scuzat vreodată e lașitatea” („Timpul”, VII, nr. 9, 14 ian. 1882, p. 1. Pe larg, în Tudor Nedelcea, Eminescu, prefață de acad. Mihai Cimpoi, cuvânt înainte de Theodor Codreanu, postfață de Victor Crăciun, București, Editura Academiei Române, 2020, 586 p., format A4). Eminescu a fost, indiscutabil, un patriot autentic, nu declarativ, definind acest sentiment nobil: „Iubirea de țară e pururea și pretutindenea iubirea trecutului: patria vine de la cuvântul pater și numai oameni cari țin la instituțiile părinților pot fi patrioți” („Timpul”, VI, nr. 211, 29 sept. 1881, p. 1), dându-ne îndemnuri de bun simț: „Cu cât ne iubim mai mult patria și poporul, cu atât vom trebui să ne înarmăm mintea cu o rece nepărtinire și să nu surescităm cugetarea [...] Inimă foarte caldă și minte foarte rece se cer de la un patriot chemat să îndrepteze poporul său, și fanatismul iubirei patriei, cel mai aprig fanatism, nu se oprește de fel ca creierul să rămâie rece și să-și îndrepteze activitatea cu siguranță („Convorbiri literare”, X, nr. 5,1 aug. 1876, p. 168) sau confesându-se: „Iubim țara și nația noastră astfel cum n-o iubește nimeni, cum nimeni n-are puterea de-a o iubi. În noi trăiește restul de energie și de caracter pe care voi, în viața publică ați știut a-l nimici” („Timpul”, IV, nr. 41, 22 febr. 1879, p. 2). Eminescu s-a implicat plenar și pragmatic în destinul poporului său, la o vârstă fragedă, neținând cont de repercusiuni. Ca student vienez se înscrie la Societatea Literară-Socială „România” (20 octombrie 1869) și la Societatea Literară și Științifică a Românilor din Viena (23 ocotmbrie 1869), îl vizitează pe A.I. Cuza, aflat în exil la Döbling, publică în „Federațiunea” din Pesta (o revistă a românilor din Imperiul Austro-Maghiar în lupta împotriva dualismului pe care-l consideră o „ficțiune diplomatică” și pentru federalizarea popoarelor din acest imperiu, sub pseudonimul Varro), studiile: Să face un Congres (III, nr. 33, 5/7 aprilie 1870, p. 127), În Unire e tăria (III, nr. 34, 10/22 aprilie 1870, p. 131-132 și Ecuilibrul (III, nr. 38, 22 aprilie/4 mai 1870, p. 147-148), în care se remarcă nu numai curajul său, dar mai ales analiza situației social-politică a românilor din Imperiu, încadrând lupta lor în mișcarea europeană de drepturi și libertăți naționale.
Pentru aceste studii i se intentează un proces penal revistei, învinuit fiind directorul revistei, Al. Roman. Dovedind tărie de caracter, Eminescu se autodenunță ca semnatar al studiilor, din vicii formale procesul nu are o finalitatea practică. În 1871 participă la constituirea Societății Academice Social-Literare „România Jună”, la Viena, asociație studențească în care este ales bibliotecar (secretar), iar președinte Ioan Slavici și se implică, încă din 1870, la pregătirea sărbătoririi a patru veacuri de la sfințirea Mănăstirii Putna, ctitorită de Ștefan cel Mare, amânată datorită războiului franco-german, fondurile depuse pentru această sărbătorire fiind pierdute prin falimentul băncii. Sărbătorirea are, totuși, loc între 14-16 august 1871, de Sfânta Maria Mare, o manifestare grandioasă, cu peste 3000 reprezentanți ai românilor din toate provinciile românești, cu o participare prestigioasă a unor mari intelectuali: A.D. Xenopol, M. Kogălniceanu, G.Dem Theodorescu, Gr. Tocilescu, D. Gusti, Epaminonda Bucevschi, Ioan Slavici, Ciprian Porumbescu (având doar 18 ani, încântându-l pe Eminescu cu vioara sa) etc. Aici Eminescu ar fi rostit: „Să facem din Putna Ierusalim al neamului românesc și din mormântul lui Ștefan cel Mare altar al conștiinței naționale”. În dimineața zilei de 15 august 1871, I. Slavici rostește o scurtă alocuțiune, iar după oficierea Sfântei Liturghii, egumenul Arcadie Ciupercovici a ținut o predică emoționantă, despre care Eminescu ar fi zis: „eminentul preot știu atât de bine să vorbească la sufletele auditoriului [...], încât am simțit inima noastră mișcându-se de patriotism și însuflețire”. După discursul doct al lui Xenopol, a fost intonat un imn pe versuri de V. Alecsandri, muzica Al. Flechtenmacher, a urmat „ospățul mulțimii venită la hram”.
S-a născut conștiința că o întrunire a studenților români din toate părțile ar putea să constituie și altceva decât numai o serbare pentru glorificarea trecutului nostru și că, cu o ocaziune atât de favorabilă în feliul său, am putea să ne gândim mai serios asupra problemelor ce viitorul ne le impune cu atâta necesitate. Viitorul însă e continuarea, în cazul cel mai bun rectificarea trecutului. Ca el să fie o simplă continuare a trecutului, cu toate calitățile acestuia, a fost o idee ce trebuia esclusă a priori. Pentru o rectificare a greșalelor și lipselor prezentului, care mâne firește va fi pentru toți trecut”. Eminescu era conștient de „profunda sciziune” din rândul românilor transilvăneni, grupați în „activism” (de luptă parlamentară) și „pasivism” (boicot parlamentar). „Răul cel mare nu e că o asemenea stare de lucruri esistă, ci că se perpetuă și se moștenește”. Generația sa, junimea română europeană, are datoria ca „îndată ce au cunoscut răul, au cugetat și la remedii contra lui” și ca atare este necesară „o singură derecțiune a spiritului pentru generațiunea ce crește”. Scopul serbării de la Putna este expus cu claritate: [...] „Ca lucrarea noastră în viitor să constituie un singur organism, normal și fără abatere, e se-nțelege de sine, un ideal a cărui împlinire nu e decât problematică; însă puținul bine ce ar putea rezulta dintr-o încercare de a organiza viața viitorului însemnează totuși mai mult decât nicio încercare spre aceasta”.
În Notița asupra proiectului întrunirii..., Eminescu explică motivul amânării sărbătoririi: războiul franco-german, amânare aleasă între alte ”răle”, „când spiritele vor fi mai liniștite și participarea neoprită de niciun feli de considerațiune”. Discuțiile pro și contra acestei serbări îi oferă lui Eminescu de a-i adresa printr-o scrisoare deschisă Domnului Dumitru Brătianu („Românul” XV, 15 aug. 1871, p. 693-694), mulțumindu-i că „ați imprimat serbării de la Putna acea strălucire pe care prestigiul unui nume ș-a unei inteligențe însemnate i-o dă unei fapte neînsemnate chiar” și pentru că „prin numele și inteligența d-voastră ați aruncat asupră-ne razele cele mai curate ale generațiunii căreia îi aparțineți”. D. Brătianu (1818-1892) făcea parte din generația pașoptistă și era liberal, încă o dovadă că Eminescu nu era aprioric un antiliberal. Serbarea de la Putna a marcat un punct culminant în afirmarea drepturilor popoarelor din Imperiul Austro-Maghiar la autodeterminare (A.C. Popovici va propune, la început de secol 20, un proiect de organizare a „Statelor Unite al Imperiului”), la întărirea conștiinței naționale, prăbușirea imperiilor și formarea staelor naționale, iar ideea creerii unei Daco-Românii l-a obsedat mereu. Implicarea Poetului în destinul neamului său, intrasigența sa etică îi aduce „moartea civilă”, cu implicarea adversarilor (chiar și a unor „prieteni”) politici, oficialități române și servicii străine, întâmplată la 28 iunie 1883, despre care au scris în mod special și concret N. Georgescu, Th. Codreanu, M. Cimpoi, Ov. Vuia. „Pricipala cauză a morții civile este chiar publicistică”, afirmă Th. Codreanu.
În publicistică, Eminescu a demonstrat „cum că unirea politică a românilor era marele manipul ce se întrebuinţa dintr-o parte pentru a câştiga simpatiile ţărilor noastre, cum pe de altă parte ideea naţională, conştiinţa deosebirii noastre de celelalte popoare ale Orientului, reamintirea originii romane şi a latinităţii noastre era timp îndelungat contragreutatea ce se opunea unui ideal politic care se promitea a se realiza cu ajutorul slavilor".(„Timpul”, V, nr. 224, 7/19 oct. 1880, p. 1.) Că Eminescu nu era numai un luptător al ideii de emancipare naţională a românilor încorporaţi în imperiile vecine, ca joc al conjuncturii istorice vremelnice, o dovedeşte activitatea sa în cadrul Societăţii ,,Carpaţi", care-și începe activitatea, semnificativ, la 24 ianuarie 1882, în scopul înfăptuirii României în hotarele ei fireşti, sub deviza ,,Noi prin noi". Din societate făceau parte intelectualii transilvăneni stabiliţi în Principate (Th. Nica, G. Orăşanu, G. Secăşanu, N. Densuşianu, N. Droc-Barcianu, A. Ciurcu, A. P. Crainic, I. Slavici)). Eminescu era singurul netransilvănean, primit ca ,,membru activ ordinar". Alegerea sa s-a datorat și – oricât ar părea de curios – spiritului său organizatoric dovedit la Congresul de la Putna din 1871 (la numai 21 de ani), ideilor şi dezideratelor formulate la Putna, care-i aparţin aproape în totalitate. Era un motiv serios de îngrijorare pentru guvernanţii imperiali de la Viena, drept pentru care activitatea poetului în cadrul Societăţii ,,Carpaţi", ca şi publicistica sa militantă era urmărită, pas cu pas, de Biroul de informaţii din Viena. Deci, spioni pe urmele lui Eminescu!
Într-un număr ulterior, prezintă raportul acad. Vincenţiu Babeş la această consfătuire, raport care examinează, cu realism, situaţia social-politică a românilor din Imperiul austro-ungar, Eminescu avertizând, în introducere la acest raport, că ,,pentru străinătatea întreagă, acela e mai mare patriot care face a se vorbi mai mult de el, deşi poate tocmai contrariul e adevărat." („Timpul”, VI, nr. 107, 13-19 mai 1881, p. 1). Eminescu istoricul a trezit admirația sinceră a celui mai mare istoric al românilor, N. Iorga, considerând că „în Eminescu, însă, trăiește întreaga Europă metafizică. În adâncul sufletului său chinuit este ceva din deznădăjduitul Prometeu [...] Își iubește poporul mai mult decât Alecsandri [...], însă, această dragoste nu stârnește niciodată entuziasm [...] Are pentru națiunea română sentimentul unei mame iubitoare care-și pleacă privirile asupra copilului bolnav”. (N. Iorga, Eminescu, Iași, Junimea, 1981, p. 299). Această „mamă iubitoare” a îndurat ea însăși mizerie și chin, invidie și nerecunoștință. O spune chiar Poetul într-o scrisoare din 1882 către un prieten ieșean, după înlăturarea sa de la conducerea cotidianului bucureștean „Timpul”, în paginile căruia și-a exprimat opiniile și principiile sale politice, idei și lecții de istorie: „Tu trebuie să-ți închipuiești astăzi sub figura mea un om foarte obosit, de vreme ce sunt singur la negustoria asta de principii și peste aceasta bolnav, care ar avea nevoie de cel puțin șase luni de repaos pentru a-și veni în fire.
Ceea ce a și făcut începând cu 1958. Dar, pentru aceasta, studenții ieșeni au fost nevoiți să îndure temnițele bolșevice din România. Printre ei s-au aflat folcloristul Aurelian I. Popescu și istoricul acad. Al. Zub. Cinste lor! Îmbolnăvindu-se de „eminescianită”, Constantin Noica afirma: „s-a vorbit prea mult despre neființă la Eminescu. Neființa aduce totuși odihna. Eminescu, neodihna. Nu ne putem odihni în el”. Neodihna presupune și cunoaștere și înțelegere. Vârful spiritualității românești, „românul absolut” (Petre Țuțea), Eminescu ne obligă să-l cunoaștem și să-l înțelegem plenar pe cel care a proiectat în eternitate istoria patetică a neamului românesc, serbarea de la Putna fiind un eveniment istoric major, de care să ne amintim cu mândrie și recunoștință.
Tudor Nedelcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu