*
Al. Macedonski debutează revuistic la 3 decembrie 1870, cu poezia Dorința poetului, în „Telegraful român” din Sibiu și editorial cu vol. Prima verba, în 1872. A condus publicațiile: „Oltul”, „Revista Junimei”, „Stindardul”, „Vestea”, „Dunărea”, „Tarara”, „Literatorul” (cu deviza: „Luptă pentru lumină, lumină prin luptă”, control „de stil, libertate de idei”), „Revista literară”, „Liga ortodoxă”, ”Revista modernă”, „Sindardul țării”, „România literară”, „Straja țărei”, „ Lumina”, „Forța morală”, „Revista de critică și literatură”(cu fiul său, Nikita), „Revista clasică”, „Cuvântul meu”, și a colaborat la „Familia”, „Telegraful”, „Revista contemporană”, „L'Elan littéraire” și „La Wallonie”, „L'Indépendance littéraire et artistique”, Mercure de France”, Carmen”, „Românul”, „Vocea dreptăți”. Antum, publică volumele: Prima verba (1872), Ithalo (1878), Poezii (1882), Dramă banală (1886), Excelsior (1895), Bronzes (1897), Cartea de aur (1902), Le Calvaire de feu (1906), Flori sacre (1912). „Se mai poate discuta, prin urmare, dacă Macedonski este «actual» sau «inactual»? se întreabă retoric Adrian Marino, autorul monografiei Viața și Opera lui Al. Macedonski” (1966) și a ediției Opere, vol. 1-2 (1966), iar răspunsul este unul îndreptățit și bine documentat: „este azi mai aproape de noi ca niciodată”.
*
În legătură cu pretinsa epigramă, noi am publicat un amplu studiu (aflat în vol. Tudor Nedelcea, Eminescu, București, Edit. Tracus Arte, 2020, p. 497-513), din care vom relua doar câteva argumente. Eminescu a elaborat un cod de principiu de guvernare în spirit european, aplicabil după cucerirea Neatârnării pe câmpul de luptă din 1877-1878, când Dobrogea a revenit Principatelor, în urma Congresului de la Berlin din 1878 (dezavantajos pentru noi). O dată cu „intrarea României în concertul european – scrie Eminescu – este timpul să ne ocupăm mai serios de cestiunile cele grave ce ridică organizarea noastră din întru”; cu alte cuvinte, un comportament legal și civilizat pentru minoritățile din Dobrogea („ordine, legalitate și, vrând Dumnezeu, mai multă cultură temeinică și generală (nu sporadică”). În această ordine de idei, gazetarul Eminescu îl atacă pe funcționarul public Al. Macedonski, ceea ce amplifică orgoliul binecunoscut al autorului Rondelurilor ( „Domnul Al. Macedonscki, fost director al prefecturii Silistra Nouă, în care calitate a comis escrocherii și falsuri în acte publice...”). De aici polemica dintre cei doi, deși atunci când e cazul Eminescu îl apără pe Al. Macedonski de atacurile violente ale lui Al. Candiano-Popescu în Adunarea Deputaților, din 27 ianuarie 1879, privind pe „trădătorul” general Dimitrie Macedonski. Autorul Nopților critică eminescianismul ca stare de spirit, declarând că poezia lui Eminescu „în general nu mă farmecă”, dar „eu nu voi o tinerime care să mă laude și cu atât mai puțin nu voi o tinerime care să înjure pe Eminescu”. Combativitatea gazetărească a lui Eminescu, a cărui glorie literară nu era încă fixată în timpul acestor polemici, s-a întâlnit cu imprudenţa, bizareria lui Al. Macedonski, care-şi dorea popularitate cu orice preţ, în ciuda unor impulsuri primare, necontrolate.
De aici până la cazuistica „Epigramei” nu mai e decât un pas. Sub aspect strict literar, Eminescu nu l-a atacat public pe Al. Macedonski decât mult mai târziu. Plecând de la ideea maioresciană, conform căreia „principiul fundamental al tuturor lucrărilor domnului Maiorescu este, după câte ştim noi naţionalismul în marginile adevărului”, gazetarul, transformat în critic literar, face o afirmaţie de ordin estetic, axiologic: „Poezii urâte (Dongescu, Bota, Grădişteanu, Macedonski, Costiescu, Adrian ş.a.) nu devin frumoase prin aceea că-s naţionale”. Celebrul eminescolog Dimitrie Vatamaniuc consideră, cu argumente, că Macedonski din această însemnare nu este Al. Macedonski, ci M.D. Macedonski, unchiul poetului, care publică volumul de poezii „Buchetul primăverei”, la Bucureşti, în 1862. Epigrama lui Macedonski ar fi rămas în anonimat dacă ea nu ar fi fost supralicitată, folosită tendenţios de anumite cercuri politice şi dacă n-ar fi apărut în contextul tratativelor secrete dintre guvernul liberal I.C. Brătianu şi cancelarul Bismark, apoi cu contele Kalnoky, ministrul de externe al Austro-Ungariei, la 26 august/7septembrie 1883, finalizate prin tratatul de alianţă din 18/30 octombrie 1883, în urma cărora România iese de sub înfluenţa Franţei spre a intra în cea germană (Macedonski fiind filofrancez) şi dacă n-ar fi coincis, în mod nefericit, odată cu boala sau „îmbolnăvirea” Poetului. Cel care stârneşte patimile este ziaristul Grigore Ventura, fost colaborator al Literatorului, pe care Titu Maiorescu îl caracteriza drept „nebunul şi ticălosul indiscret”, care a vorbit la înmormântarea lui Eminescu, trasând posterităţii „sarcina” de a-l trata pe marele dispărut numai ca poet, excluzând marile idei eminesciene din gazetăria sa. Grigore Ventura este cel care identifică pe „X...pretins poet” cu Eminescu, stârnind mânia şi furia admiratorilor nefericitului poet împotriva lui Macedonski.
În L’Indépendence Roumaine, Grigore Ventura scrie ipocritic: „eu subsemnatul, om de litere (!?) şi jurnalist, mă constitui în apărătorul bietului meu amic Eminescu, şi-i declar domnului Macedonski că acţiunea sa este nedemnă”. Nedreptăţit, Al. Macedonski trimite o dezminţire mai multor redacţii, dar, curios, niciun ziar nu publică această notă lămuritoare. Cel care autentifică acest fapt este, tot curios, Grigore Ventura: „Cât despre notiţa circulară pe care d-l Al. Macedonski a trimis-o mai multor ziare ca răspuns la lecţia pe care i-am dat-o, nu cred că trebuie să-i răspund. Există fapte care-l ucid pe cel care le comite. Pentru mine, Macedonski este un om moralmente mort, şi n-am să imit conduita sa faţă de Eminescu, lovindu-l când e la pământ. Requiescat in pace!. Al. Macedonski a realizat dureros scopul şi rezultatul manipulării epigramei, faptul că „ziarele lor m-au anatemizat, m-au excomunicat”, şi scrie în Literatorul: „În socoteala acestei epigrame nu s-a speculat numai nimicirea mea şi numai înălţarea lui Eminescu. Mulţumită ei s-au ridicat microbii literari de astăzi”. Din păcate, Macedonski n-a dat atunci o dezminţire publică, n-a revenit şi n-a insistat după refuzul tipăririi punctului său de vedere de către ziarele contemporane, astfel încât el a fost lăsat oprobiului public. Deşi laudă, la 1 decembrie 1891, diatriba canonicului Al. Grama din broşura antieminesciană, Mihai Eminescu, studii critice (Blaj, Tip. Arhidiecezană, 1891), conform căruia Eminescu nu-i „barem poet” („Disperasem – scrie Al. Macedonski –într-adevăr de bunul simţ românesc.
Dar scrierea d-voastră dovedeşte că adevărul curând sau mai târziu, iese la lumină”), Macedonski se dezvinovăţeşte. Într-o scrisoare către Th. M. Stoenescu, redactorul şi adminstratorul primei serii a Literatorului, din noiembrie 1918, el afirmă clar: „Eu, pe cât ţin minte, ştiu că am dat această epigramă la tipar înainte de nenorocirea ce l-a izbit. Ea nu putea deci să-i fie adresată. Ştiu iar că întâlnind pe Grigore Ventura în ajunul apariţiunii «Literatorului» şi aflând de la dânsul că Eminescu a fost dus la casa de sănătate a doctorului Şuţu, am venit îndată la redacţiune, unde ţi-am dat această veste. Mai mi-aduc aminte, în sfârşit, că mi-ai atras atenţiunea că epigrama mea din numărul ce trebuia să apară putea să întâmpine din partea unora interpretarea ce i s-a dat. M-am mirat mai întâi de presupunerea ce făceai, dar mai mult după aceasta, te-am rugat să te duci la tipografie şi să-i opreşti publicarea. Plin de râvnă, ca întotdeauna, ai şi alergat la imprimeria noastră, dar ziarul apăruse”. În joc, apare acelaşi Grigore Ventura, care, se pare, a avut rolul principal în înrăutăţirea relaţiilor dintre cei doi mari scriitori, în manipularea opiniei publice privind răul pe care Macedonski l-a făcut lui Eminescu într-o perioadă nefastă a acestuia din urmă. Această diabolizare a sa de către Gr. Ventura l-a obsedat restul vieţii, astfel încât autorul Rondelurilor se destăinuie (ca o spovedanie) cu câteva luni înainte de a-şi da obştescul sfârşit: „Niciodată nu am adresat o epigramă lui Eminescu. Cea cu pricina e scrisă cu doi ani înainte de nenorocirea care l-a izbit. Este o infamie care mi-a fost pusă în cârcă de oameni interesaţi să-şi facă un titlu de glorie din ipocrita şi falsa lor milă pentru cel pe care ei singuri l-au împins în prăpastie şi care voiau totodată să răstoarne mişcarea sufletească de la «Literatorul»”.
*
În documentata şi valoroasa monografie a lui Adrian Marino Viaţa lui Alexandru Macedonski, cât şi în numeroase schiţe cu conţinut autobiografic ale scriitorului, se fac adesea referiri la pierderea averii mamei poetului, Maria Macedonski, şi represiunile avute asupra familiei şi mai ales asupra poetului, fire sensibilă şi irascibilă. Am găsit necesar să reconstituim, în mare, după documentele vremii, procesul dintre familia Macedonski şi generalul craiovean G. Lupu, un Harpagon oltean, cum îl denumeşte şi Adrian Marino, proces în care este implicat şi poetul Macedonski. Documentele inedite de atunci au fost publicate de subsemnatul în „România literară” (5, nr. 46, 9 noiembrie 1972, p. 17). Astfel, generalul Lupu intentează proces la 16 aprilie 1873 Mariei Macedonski pentru neplata dobânzii în sumă de 3600 lei la capitolul de 50 000 de lei împrumutat de către general, iar drept condiţie pune în urmărire, spre vânzare, moşia debitoarei. La 9 decembrie 1874, Tribunalul Dolj a ordonat punerea în vânzare prin licitaţie publică pentru data de 21 martie 1875 a imobilului: „întreaga moşie Adâncata de Sus cu toate numirile şi trupurile din hotarul Muereni, comuna Goieşti şi cele de Adâncata, situată în comuna Adâncata, plasa Amărăzii de Dolj, propria avere a d-nei Maria Macedonski şi precum aceasta a posedat-o şi o posedă astăzi cu îmbunătăţirile şi clădirile aflate pe dânsa şi cari sunt: locuri de muncă, la cap despre apus, pădure măruntă, moară pe apa Amărăzii făcută pentru trei alegători (făcaie), iar clădiri sunt: casa construită de zid cu cinci încăperi şi cămara cu dependinţele de dânsa, şiopru şi grajdiu tot de zid coperită cu şindrilă, alături despre mează-noapte osebită mică casă de zid coperită tot cu şindrilă: înăuntru fără primez sau cameră; despre miazăzi o altă casă tot de zid în painte coperită cu nutreţ, un mic hambar de blane şi două pătule de nuele vechi ruinate.
Şi din case spre răsărit cu o vilă ca de un pogon, cari moşie se învecineşte la răsărit cu moşnenii muereni sau vladimireni, la apus de hotarul Brădeşti, la miazăzi cu moşia d-lui Ioan Fratoştiţeanu şi d-lui Nicu Iconomu şi la miazănoapte tot cu moşia d-lui Iconomu de hotarul Pometeşti”. Înainte de a avea loc licitaţia, la 13 martie 1875, s-a primit o petiţie din partea lui Al.A. Macedonski şi a fratelui său Dimitrie A. Macedonski, prin care fac opoziţie contra urmăririi, aducând următoarele motive: averea imobiliară susnumită a ieşi din patrimoniul mamei lor, în urma actului omologat de Tribunalul Dolj, secţia I cu nr. 14495, devenind proprietatea lor şi că se urmăreşte deodată în baza ipotecii nu numai imobilul ipotecat Adâncata, dar şi porţiunea de pământ cumpărată de defunctul lor părinte, urmând să intenteze proces contra generalului Lupu şi a Mariei Macedonski. La rândul ei, Maria Macedonski face şi ea opoziţie, arătând, printre altele, că „generalul Lupu e în drept a cere dobânda banilor sau clausa penală de la dânsa, iar nu şi vinderea moşiei ipotecate, înainte de termen, căci acest drept nu şi l-a rezervat” şi cerea ca atare Tribunalului Dolj „în consideraţiunea salvabilităţii dânsei, a debilităţii sexului său şi penuriei generale de bani ce actualmente bântuie ţara să binevoiască ca pe baza art. 1101 cod civil să-l acorde beneficiul de graţie pentru plata dobânzii, cari i s-ar vinde moşia în această penurie de bani, căci s-ar izbi astfel existenţa d-sale, precum şi a copiilor d-sale şi viitorul d-lor tuturor din familie”. La procesul din 17 martie, Al. Macedonski se prezintă în persoană şi aduce în copie încheierea membrilor consiliului de familie din 11 martie 1870 relativ la renunţarea de către Maria Macedonski în favoarea copiilor săi minori la toată zestrea sa.
ACTUL DE VÂNZARE CUMPĂRARE
Între subsemnaţii sublocotenent Dimitrie A. Macedonski şi Alexandru A. Macedonski de o parte şi general George Lupu de cealaltă parte, s-au făcut următorul act de vânzare şi cumpărare.
Noi sublocotenent Dimitrie A. Macedonski şi Alexandru A. Macedonski, fii majori ai răposatului nostru părinte general Macedonski, de bună voie şi în deplină cunoştinţă de cauză, vindem pentru totdeauna domnului general George C. Lupu partea noastră de moşie din hotarul Pometeştii de Jiosu coborâtă nouă de la părintele nostru pe carii dânsul o avea cumpărată de la domnu Ghiţă Urdăreanu.
Această parte de moşie este situată în judeţul Dolj, plasa Amaradia, comuna Adâncata şi declarăm că este liberă în mâinile noastre, negrevată de vreun drept oarecare sau supusă la vreo altă împrejurare popritoare.
Partea de Pometeşti ce vindem este cu totul deosebită de partea de Pometeşti a mamei noastre ce este înglobată în hotarul Adâncata şi pe cari dânsa o are zestre şi noi vânzătorii declarăm că nu mai avem în hotarul Pometeştii, nici în hotarul Adâncata sub nici un titlu, nici un fel de drept. Preţul acestei proprietăţi este de una sută galbeni 100, carii i-am şi primit acum la facerea actului.
Eu, general G. Lupu cu condiţiile de mai sus, am cumpărat partea de moşie din hotarul Pometeşti dezimnată în acest act şi am răspuns şi preciul cumpărării în mâinile vânzătorilor.
Făcut în dublu essemplar, subsemnat de ambele părţi. 1875 decembrie 12, Craiova SS. Sublocot. D. Macedonski, Al. A. Macedonski General de brigadă G.C. Lupu Arh. St. Craiova, Trib. Dolj, secţia II, dos. 122/1851 (inv. 16), f. 62. Obs.
Actul este întocmit de altă persoană, numai semnăturile sunt originale.
PETIŢIA FRAŢILOR ALEXANDRU ŞI DIMITRIE MACEDONSKI ÎMPOTRIVA MAMEI LOR
Domnule Prim-Preşedinte,
Subsemnaţii Al. A. Macedonski şi D. A. Macedonski acţionăm în justiţie pre d-nei Maria Macedonski, mama şi fosta tutore a noastră, domiciliată la Bucureşti strada Râurianu no. 7 spre a se condamna la restituirea moşiei Adâncata de Sus împreună cu cureaua de Pometeşti cumpărată de tatăl nostru din acest district, la care a renunciat subt titlu de dotă, în favoarea noastră dupe cum vom proba la ziua înfăţişării.
Şi fiindcă acuma ne-am informat că în urma renunciărei, mama noastră a hipotecat această moşie la domnu general Lupu din Craiova, care voeşce a o şi vinde, de aceea vă rugăm ca dimpreună cu mama noastră să se citeze şi numitul general vis á vis de care, voim să ne validăm titlurile noastre de proprietari. Tot de odată fiind că această moşie este a se vinde la 21 martie anul curent, vă mai rugăm ca pre de altă să binevoiţi ca conform art. 530 din procedura codului civil să sesizaţi pre onor.
Tribunalul de comerciu de a suspenda această urmărire. Domiciliul subsemnaţilor se află în Bucureşti strada Râurianu no. 7. Alăturăm pre lângă aceasta şi două essemplare dupe aceasta. Primiţie vă rogile Preşedinte asigurarea consideraţiunei noastre.
Ss. Al. Macedonski, D. A. Macedonski prim avocat, M.T. Stănescu Domnului prim Preşedinte al Tribunalului Dolj secs. 1. Arh. St. Craiova, Trib. Dolj, secţia II, dos. 456/1875 (inv. 215), f. 6. Orig.
*
S-a acreditat ideea în istoriografia literară din epoca totalitară - și s-a pedatlat puternic pe această idee, din motive de oportunitate – că în cadrul literaturii românești antimonarhice (care este o realitate de necontestat), Alexandru Macedonski figurează la loc de cinste, idee împărtășită de toți exegeții vieții și operei sale (E. Lovinescu, Tudor Vianu, G. Călinescu, Adrian Marino, N. Manolescu, M. Zamfir, Șerban Cioculescu, N. Oprea etc.). Căci, într-adevăr, autorul Nopților a criticat, adeseori cu vehemență, monarhia ca instituție și pe rege în persoană. Ostilitatea împotriva domnitorului străin adus în țară se născuse în familie; tatăl său, generalul Macedonski, socotit „om” al lui Cuza, protestase public împotriva prințului străin de neam. Adolescența poetului, refractar, inconformist, mereu revoltat, este contemporană curentului antidinastic după detronarea lui Cuza, curent susținut, activ și violent, de B.P. Hasdeu, Cezar Bolliac, C. Bacalbașa, Al. Vlahuță, C. Mille, Al. Beldiman, C. Dobrogeanu-Gherea etc. La început, antimonarhismul său ia forme mai puțin dure și directe, poetul protestând împotriva germanizării țării, a veneticilor și a ciocoilor. Treptat, el trece la atacuri directe adresate monarhiei, dorind, cu o vădită ironic, în articolul Respectuoasa cerere guvernului publicarea genealogiei complete a familiei regale, atacurile cele mai deschise urmând însă calea versurilor. În ziarul „Oltul” publică, sub un titlu transparent, Istoria unui prinț de peste nouă mări și țări povestită de un gângav, urmată de cunoscuta poezie Gângavul politic din timpul domnilor străini, cu un refren foarte combativ și curajos.
Pentru această poezie, Al. Macedonski este arestat la 24 martie 1875, la Craiova, unde „petrecea de două săptămâni” și închis la Văcărești, așa cum, cu cinci ani mai înainte, poliția croioveană aplicase același tratament și lui B.P. Hasdeu. Eliberat din detenție, Macedonski continuă, în întruniri publice și în publicistică, aceleași atacuri. În „Telegraful” din decembrie 1875 publică „studii politice”: Dacă moharhii constituționali trebuie să fie răspunzători sau nu?... și Despre dinastie, absurditatea acestei instituțiuni în secolul nostru, numărându-se printre precursorii ideii de republică la români, idee pe care o considera o „cestiune de timp și de oportunitate”. După eșecul lamentabil în ocuparea unor funcții administrative (incompatibilitatea creației cu birocrația administrativă?), Macedonski scoate, pentru trei luni, în ianuarie 1880, ziarul satiric „Tarara”, în care atacă virulent politicienii vremii, dar mai cu seamă pe rege. Aceleași sentimente antimonarhice le exprimă în bisăptămânalul „Stindardul țării”, în „Liga ortodoxă”, în piesa într-un act Cuza-vodă, ca și în alte poezii. Comportându-se „cu desăvârșire nepractic, utopic, dominat veșnic de iluzii și fantasme” (Adrian Marino) își va fi dat seama în cele din urmă că un asemenea comportament nu-i aduce decât neplăceri și încearcă să devină... promonarhic. Prilejul i-l oferă nașterea principelui Nicolae, al doilea fiu al regelui Ferdinand. Macedonski încearcă să devină excesiv de pragmatic și propune concetățenilor săi olteni, nici mai mult, nici mai puțin, să-l proclame pe acest nou născut (de-abia de trei zile) „mare duce al Olteniei”, să-l împroprietăreze cu un „palat în Cetatea Banilor ca să locuiască în mijlocul nostru, să fie soarele de viață, împrejurul căruia Oltenia, atât de năpăstuită azi, să graviteze”.
MANIFEST CĂTRE CETĂȚENII CAPITALEI OLTENIEI
Iubiți concetățeni,
Am plecat din mijlocul vostru, acum 30 ani, antidinastic. Ca mulți alții adăpat de la izvoarele unei alte mișcări de idei și simțiri, am combătut o instituțiune ce nu era în tradițiunile românești. În focul luptei, am depășit chiar marginile permise de cuviință, dar am fost totdeauna sincer și însuflețit de un patriotism curat. De atunci însă, au trecut 30 de ani și dinastia a ajuns augustă și s-a românisat. Mai mult. Face astăzi corp și suflet din România.
Domnitorul s-a schimbat în rege viteaz și mărinimos. Sufletul său mare se descoperă astăzi și mai mare, căci faptele și virtutea sa ne pune zilnic în situațiunea să-l cunoaștem mai bine. Soarta României, a noastră a tuturor, este legată de soarta regelui și de a dinastiei. Se cuvine, iubiți craioveni și olteni, să dăm Maistăței Sale, după 37 ani de domnie glorioasă, o dovadă a nețărmuritei iubiri a Olteniei pentru tron.
Cu prilejul nașterei unui al 2-lea principe, a lui Nicolae, vă propun să proclamăm pe acest principe, Mare-Duce al Olteniei, să-i zidim un palat în Cetatea Banilor ca să locuiască în mijlocul nostru, să fie soarele de viață, împrejurul căruia Oltenia, atât de năpăstuită azi, să graviteze. În acest scop, neîndoindu-ne de simțirile voastre, mă pun la dispozițiunea voastră ca să aducem la îndeplinire acest mare act, și în urma primirei adesiunilor voastre, ce mi se vor adresa în str. Percupeții Noi 9, să ținem o întrunire împreună și să alegem o delegațiune ca să înfățișeze Maistaței Sale regelui dorința Olteniei.
Salutându-vă călduros, strig împreună cu voi, scumpi frați: Trăiască Regele, trăiască Regina, trăiască Dinastia.
Alexandru Macedonski, București, 1903 Aug. în 8 Arh. St. Craiova, Fond foi volante, inv. 933.
Alexandru Macedonski se dovedește, într-adevăr, în activitatea sa creatoare și cotidiană, a fi o personalitate oscilantă și imprevizibilă, marcată de sinuozități și de ciudățenii.
*
Doljul nu are nicio casă memorială! Are doar două „camere memoriale” dedicate Elenei Farago și lui Traian Demetrescu, din care au dispărut, imediat după 1990 (când ne-am câștigat „libertatea”), unele piese. Marin Sorescu și-a construit în satul său natal, Bulzești, cu banii de la Premiul Hender și din salariu, o casă de creație pentru scriitori și pictori, dar urmașii au vrut altfel. La Pometești-Dolj, în așa-zisul „vid cultural”, autoritățile de atunci au reconstituit o casă memorială dedicată lui Macedonski (la care am contribuit și eu), aflată în subordinea Primăriei comunei Goiești și a Muzeului Olteniei. Dar, a venit și aici „rivoluția”, parte din obiecte, ce-au mai rămas, sunt adăpostite la Muzeul Olteniei, altă parte luând destinații cvasinecunoscute (inclusiv șahul Poetului). S-au furat mobilierul, ușile, ferestrele, pardoseala; a rămas doar clădirea. În 2019, un primar destoinic, ing. Atanase Adam, a purces la re-reconstituirea Casei memoriale „Alexandru Macedonski” din Pometești, sat aparținător comunei Goiești. A construit (pentru prima dată) un pod de beton peste pârâul Amaradia (traversarea lui devenise o problemă), a refăcut drumul până la conacul Poetului, a apelat la fiii satului (doar unii au răspuns) spre a-l sprijini în reconstituirea Casei memriale. Unul dintre acești fii ai satului, scriitorul Ion Munteanu (doctor în filosofie) a inițiat un proiect cultural pentru revalorificarea operei și a imaginii scriitorului, la care s-au raliat scriitori-membrii ai filialei Oltenia a Uniunii Scriitorilor (Ioan Lascu, Tudor Nedelcea, Horia Dulvac și Ionel Bușe) și chiar instituții: Direcția de Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național Dolj, Casa de Cultură „Traian Demetrescu” din Craiova, condusă de actorul și universitarul Remus Vlăsceanu și, evident Primăria comunei Goiești, prin primarul său, Atanase Adam. La Craiova, la Casa memorială „Traian Demetrescu” s-a vernisat o expoziție documentară, a fost organizat un recital poetic în Grădina Botanică și un colocviu, în zilele de 12-13 iunie 2019, în care 26 de scriitori, cercetători au prezentat comunicări, publicate în Caiete macedonsckiene, vol. 1, cordonator: Ion Munteanu, apărute la editura Eikon, în 2019, volum finanțat de Casa de Cultură „Tradem” și Primăria Goiești.
La Primăria Goiești s-a constituit, din donații, prima bibliotecă, care va figura în viitoarea casă memorială, au fost evocate aspecte din viața și creația scriitorului, s-a desfășurat un recital poetic și folcloric prin interpretul Ioan Crețeanu (propus ca patrimoniu cultural viu). Grație aceluiași Ion Munteanu (cel mai implicat în proiect) au fost „descoperite” și aduse la Craiova și Pometești să cunoască locurile natale ale ilustrului lor înaintaș stră-străbepoatele: Irina și Monica Macedonski. Primul volum (anual se prevede tipărirea unui op) din Caiete macedonskiene, reunește comunicări, unele cu date inedite sau noi interpretări, susținute de specialiști: Aureliu Goci scrie despre „Spirit inovator și clasicism în poezia lui Macedonski”, în care îl consideră pe scriitorul omagiat „adevăratul descoperitor al spiritului de avangardă în poezia noastră”, „un mare poet în dimensiunea clasicizantă pe care și-a conturat-o, prin refuzul programatic al clasicismului osificat, inerțial”; în poezia macedonskiană „se pot descoperi toate formulele, toate direcțiile de mare rezonanță și performanță ale poeziei moderne”. Tudor Nedelcea a pus în discuție, cu argumente irefutabile, relația dintre „Eminescu și Macedonski sau drama unei polemici” parte dintre aceste idei fiind amintite în rândurile de mai sus. Alexandru Macedonski și Transilvania este titlul studiului renumitului cercetător clujean, Mircea Popa, în care demonstrează aprecierile favorabile ale criticii transilvane pentru poetul Nopților, începând cu Iosif Vulcan (cel care l-a publicat pe Eminescu), care a intuit în „poezia macedonskiană, ca și cea a lui Eminescu, resurse deosebite”, preferându-i pe ambii mari creatori, care au debutat în presa transilvană la aceeași vârstă: 16 ani, unul în „Familia”, celălalt în „Telegraful român” (26 decembrie 1870). Macedonski este o prezență notabilă în paginile revistei orădene „Familia”, dar și a altor publicații: „Albina Carpaților”, „Foaia ilustrată”, „Gazeta de Transilvania”, „Observatorul”. Aceasta demonstrază legăturile multiple între creatorii din Regat și cei din Transilvania, peste barierele politice dintre provinciile românești. „Profilul baroc” al scriitorului omagiat îl realizează Zenovie Cârlugea, pe linia Tudor Vianu – G. Călinescu – Adrian Marino (ultimul „fiind pentru Macedonski ceea ce Călinescu rămâne pentru Eminescu”).
Tudor Nedelcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu