marți, 11 martie 2025

Calea Costescului

Încep această evocare cu o sintagmă sugestivă: „Calea Costescului”, folosită de actualul director (manager îmi displace) al Palatului Culturii „Teodor Costescu” din Drobeta Turnu-Severin, prof. doctorand Delia Rîmniceanu. „Este calea ce a trecut prin multe ape învolburate până a ajuns la anul o sută, calea ce-și revarsă frumusețea către sufletul spectatorilor noștri, al tuturor celor care ne trec pragul. Iubim și suntem mândri că, datorită destinului, sau poate pentru că am știut când trebuia să spunem DA, am ales să pășim cu smerenie și multă prețuire pe această cale a artei, a culturii. Calea Costescului este, și nu-i prea mult spus, Calea Lactee a Severinului, a județului, a întregii lumi pe care marele Om, Teodor Costescu a construit-o în jurul său”. Am reprodus acest text de excepție scris de Manuela Vasilescu, referent cultural al Palatului severinean. Dar cine-i personajul împroprietărit de urmași cu o cale.

joi, 6 martie 2025

550 de ani de atestare documentară - Originile Craiovei

Originea municipiului Craiova a suscitat un interes deosebit pentru toți cercetătorii care s-au ocupat de trecutul său, problemă, din păcate, nerezolvată încă. De altfel, e foarte greu de a afirma ceva precis, întrucât vechile izvoare lipsesc sau nu vorbesc despre Craiova; sau poate pentru că aceste izvoare n-au văzut încă lumina tiparului. (Primul document publicat în care apare numele Craiova este un act de moșie din 1 iunie 1475 dat de Basarab Laiotă, printre martori figurând și „Neagoe-jupan de la Craiova”). Majoritatea cercetătorilor sunt însă de părere că originea orașului e foarte veche. Pe lângă alte argumente de ordin arheologic sau pur istoric, unele argumente folclorice vin să întărească această concluzie. Unii cercetători, H.P. Hasdeu și Atanase Georgescu, încearcă să identifice actualul oraș cu o oarecare cetate Nedeia, descrisă și de Petre Ispirescu în basmul „Fiul Vânătorului”. Împăratul îl trimite pe fiul vânătorului să-i aducă meșteri din vestita cetate Nedeia, pentru a construi un nou palat. Și fiul pleacă cu o sută de corăbii pe o apă mare pentru îndeplinirea dorinței împăratului.

joi, 27 februarie 2025

Un veac jumate de la nașterea Reginei noastre

Regina Maria are soarta asemănătoare Anei, soția meșterului Manole: „Ana ține zidurile Mănăstirii Argeșului pe umeri, dar Manole primește laudele, el este «meșterul valah cu nume de fântână» (Labiș), în timp ce prin fântână curg lacrimile Anei”, cum excelent a sesizat acad. Gheorghe Păun, fondatorul și conducătorul prestigioasei reviste „Curtea de la Argeș”. Regina Maria are un destin asemănător datorită rolului și implicarea decisivă în intrearea României în Primul Război Mondial de partea cui trebuia până la recunoașterea internațională a Unirii cea Mare. În opinia mea, are un rol mai important decât al regelui Ferdinand, dar laudele le primește regele consort, care are statui în țară și unde zac românii (în Alsacia și Lorena, de pildă), dar Regina Maria este undeva în spate. În comuna vâlceană Măciuca, reginei i s-a ridicat o statuie ecvestră, realizată excelent artistic, dar zace într-o comună (comuna lui D. Drăghicescu) în loc să fie multiplicată și așezată în marile orașe ale Țării. Anul acesta se împlinește un veac și jumătate de la nașterea reginei naționaliste, cum am numit-o într-un articol anterior și cred că este necesar să ne aducem aminte de eroii neamului nostru, indiferent de sorgintea lor. Mă voi sprijini, în evocarea cu empatie, a vieții și activității Reginei, de două lucrări: Maria – Regina Marii Uniri (Liga Culturală pentru Unitatea Românilor de Pretutindeni și Fundația „Andrei Șaguna”, 2013) și N Mareș, Regina Maria a României. Zece schițe (Editura Fundației „România de mâine”, 2024).

miercuri, 19 februarie 2025

Petre Gigea despre 'Un respectabil istoric al României'

Ajuns la o vârstă venerabilă (95 de ani), Petre Gigea-Gorun nu se dă bătut; îl dor picioarele, dar mintea-i ajunsă la deplină maturitate („capul mi se învârte”, cum mi-a declarat savantul C. Bălăceanu-Stolnici la cei 100 de ani ai săi). Născut la 31 martie 1930, în comuna doljeană Goicea Mică, coleg cu istoricul Șt. Ștefănescu, localitate care-l are cetățean de onoare pe Dimitrie Gusti, Petre Gigea și-a făcut studiile elementare (1937-1941), continuate la Liceul Comercial „Gh. Ghițu” din Craiova (1941-1949) și finalizate la Academia de Studii Economice (ASE), Facultate de Finanțe și Credit din București, în 1956. Cu vocație managerială, a îndeplinit diverse funcții administrative: șef al Secției financiare a regiunii Oltenia (1956-1964), primar al Craiovei (1964-1968), primvicepreședinte al Consiliului Popular al jud. Dolj (1968-1977), consilier și ministru al Finanțelor (1978-1986), guvernator al României la FMI și la Banca Mondială (1981-1986), ambasador extraordinar și plenipotențiar al României la Paris (1986-1990) și la UNESCO (1987-1990). După 1990, a activat ca director economic într-o societate mixtă română-canadiană, profesor universitar. S-a remarcat și ca scriitor, fiind autorul a cel puțin 50 lucrări (deși nu-i membru al Uniunii Scriitorilor din România).

vineri, 14 februarie 2025

Spirit sagace, competent și profesionalist - Florian Roatiș

Între personalitățile marcante care merită să figureze în sintagma dragă mie, România dincolo de București, numele filosofului, omului de cultură, universitarului Florian Roatiș este pe deplin îndreptățit. Îl îndreptățește activitatea sa științifică și culturală prodigioasă, concretizată în lucrări fundamentale. Spre a-i încondeia profilul intelectual folosesc antologia lui Marin Diaconu, 17 gânditori în autoprezentări subiective, apărută în colecția „Biblioteca de filosofie românească”, coordonată de vrednicul și profundul Adrian Michiduță (prea puțin cunoscut publicului cititor) la editura craioveană Aius, în 2008. Datele cuprinse în Autoprezentare sunt exacte și complete. Florian Roatiș s-a născut la 17 noiembrie 1948 în satul maramureșean Băsești (al celebrului patriot George Pop de Băsești), fiind al șaptelea copil al Mariei (n. Matei) și al lui Ioan Roatiș. Școala primară și gimnazială le-a urmat, între 1955-1962, în comuna natală, unde „în pofida lipsurilor materiale și a inerentelor umilințe, am descoperit lumea mirifică și infinită a cărților”, „caracterul magic și sacru” al acestora.

luni, 10 februarie 2025

O carte incitantă, trebuincioasă - Mici meserii uitate sau dispărute

Unora le plac florile sau animalele, altora, cărțile, evident cele trebuincioase omului. O astfel de carte mi-a oferit recent, de Sărbători, de soții: avocat dr. Cristina-Narcisa Vergatti și prof. univ. dr. Radu-Ștefan Vergatti, cu un titlu incitant: Mici meserii uitate sau dispărute (București, Editura Mica Valahie, 2024, 230 p, 17x24 cm). În loc de prefață, autorii fac Mărturisiri lămuritoare, necesare și, în mare parte, inedite: „Am început să scriem această carte în urma unor convorbiri lungi, de familie, în care ne aminteam copilăria, adolescența și tinereațea noastră. Soția mea și cu mine am avut ceva în comun: amândoi am fost crescuți și de bunicile noastre (cu mai mult timp), părinții erau și pe atunci ocupați cu câștigarea pâinii zilnice și rămâneam eu mai puțin timp să se ocupe permanent de copii”. Lungi convorbiri de familie și fructuoase (pentru noi cititorii, relevatoare), căci ambii autori provin din familii celebre, boierești (în sensul real, adânc al cuvântului). Soția, Cristina-Narcisa Vergatti, un avocat bucureștean de renume, s-a născut și copilărit pe strada Icoanei (unde a locuit și acad. Dan Simonescu).

vineri, 31 ianuarie 2025

Seniori ai culturii - Emil Boroghină

Emil Boroghină este un Om-instituție. Actor, regizor, lider de sindicat (a rezolvat problema locuințelor, buteliilor etc. pentru actori), fondator de instituții (director al Festivalului Internațional „Shakespeare”- 1994-2022, al Programului „Teatrul Poesis”, la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, în colaborare cu Teatrul „Nottara” și Muzeul Național al Literaturii Române), director al Casei Creației Populare Dolj (1971-1975), dar mai ales director general al Naționalului craiovean (1988-2000), Emil Boroghină și-a lăsat amprenta asupra activității instituțiilor, asupra culturii din Bănie și nu numai. Altfel spus de Radu Beligan, Președintele Institutului Internațional de Teatru în trei mandate: „Emil Boroghină e un om care rezolvă orice. E un personaj foarte interesant, pe care eu, dealtfel, îl studiez. Mi-ar fi plăcut să fiu ca el, dar n-a fost să fie. Cred că actualul director al Naționalului craiovean este cel mai bun director de teatru care a existat la noi în această jumătate de secol”.