Personalitate literară, culturală şi diplomatică remarcabilă, Ion Brad (n. la 8 noiembrie 1929 în localitatea Pănade din judeţul Alba) a onorat scrisul românesc de la debutul său din 1952 până azi. Cel mai mare din cei nouă prunci ai Corneliei şi ai lui Traian, cum îl prezintă Nicolae Mecu în Dicţionarul General al Literaturii Române, editat de Academia Română, vol. 1, A/B (ediţia a II-a revizuită, adăugită şi adusă la zi, coordonator general Eugen Simion, Bucureşti, Editura Muzeului Literaturii Române, 2016, p. 1020-1023), a urmat şcoala primară în satul natal (1936-1940), Liceul „Sf. Vasile cel Mare” din Blaj (1940-1948) şi Facultatea clujeană de Filologie (1948-1952). A ocupat diverse funcţii onorante în domeniul culturii şi diplomaţiei: secretar al filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor (1953-1955), secretar al Uniunii Scriitorilor din România (1962-1965), şef adjunct al secţiei de Cultură şi Artă a CC al PCR (1966-1968), vicepreşedinte al Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste (1968-1973), ambasador al României la Atena (1973-1982), director în Ministerul de Externe (1982-1984), deputat în M.A.N. (1985-1989), director al Teatrului „C.I. Nottara” (1984-1990), fondator al editurii Demiurg şi al revistei „Acasă”.
A debutat revuistic în „ Gând tineresc” din Alba Iulia (1947) şi editorial în 1952 şi a colaborat, condus sau a fost în redacţiile unor reviste de prestigiu: „Almanahul literar”, „Contemporanul”, „Luceafărul”, „Flacăra”, „Gazeta literară”, „Steaua”, „România literară”, „Viaţa românească”, „Cultura”, „Flacăra lui Adrian Păunescu” etc. Este autorul a peste 70 de volume de versuri, proză, dramaturgie, memorialistică sau traduceri, unele dintre acestea având prefeţe sau studii introductive semnate de critici reductabili (Ov. S. Crohmălniceanu, Aurel Martin, Irina Petraş, D. Preda, Maria Cordoneanu, Monica Anton, Mircea Zaciu, Eugen Simion, I. Buzaşi), ilustrate de C. Piliuţă sau cu fotografii de I. Miclea, onorat cu premii importante.
Remarcat de G. Călinescu pentru vol. Cântecele pământului natal (1956), creaţia lui Ion Brad a fost remarcată şi de alţi critici literari: M. Petroveanu, Eugen Simion, N. Manolescu, Aurel Martin, Ilie Constantin, Al. Andreescu, Victor Felea, Eugen Barbu, Al. Piru, Mircea Zaciu, Romul Munteanu, Mircea Iorgulescu, D. Micu, I. Adam, Daniel Cristea-Enache, R. Voncu, Irina Petraş, I. Buzaşi, Marian Popa, Ştefan Borbély, Petre Poantă, Nicolae Dan Fruntelată, C. Coroiu, Fl Popescu etc.

În primul volum din Oameni şi cărţi sintetizează valoarea cărţilor comentate printr-o sintagmă sugestivă, aşezată chiar în titlul: Jurnal din închisoare / Un important jurnal din închisoare (Ştefan Andrei), Un mare poet, un mare prieten (Baranyi Ferenc), La taclale cu Dumnezeu (N. Băciuţ), Întotdeauna la altitudine (Ana Blandiana), Un poet din lumea lui Brâncuşi (Zenovie Cârlugea), Arta, raţiunea de a fi (Valentin Ciucă), Dragoste cu năbădăi (Cristiana Crăciun), Un memorialist prestigios (G. Dimisianu), Un excelent poet-fabulist (N. Dragoş), Poet adevărat şi când scrie proză (Nicolae Dan Fruntelată), Un vitraliu în culori vii (I. Horea), La cote înalte (M.R. Iacoban), Om de cultură şi diplomat strălucit (Valentin Lipatti), Spor de calitate şi lirism (Rodica Elena Lupu), Citate din cartea morţii şi alte poeme (N. Mareş), Noua carte a unei personalităţi culturale (Angela Martin), Un judecător obiectiv (Dan Micu), Un cărturar vrednic (Tudor Nedelcea), Miss România (Ecaterina Oproiu) etc. Cărţile lui I. Buzaş (autentic cărturar) despre Eminescu şi Blajul, Ion Agârbiceanu, Andrei Mureşeanu, Gh. Şincai sunt comentate cu predilecţie. Sunt recomandate spre lectură şi alte cărţi despre L. Blaga (autor: Horia Bădescu), I. Agârbiceanu (Ilie Rad), Petre Maior (I. Chindriş şi Niculina Iacob), Timotei Cipariu (Daniel Marius Câmpeanu şi I. Buzaşi), G. Călinescu (Viaţa lui M. Eminescu, Opera lui M. Eminescu, Eminescu dincolo de monografie, din colecţia Opere fundamentale, coordonată de Eugen Simion), Dan Hăulică (Ruxandra Garofeanu), Adrian Păunescu (Hajdu Gyözö), L. Blaga (E. Nistor), G. Coşbuc (Daniel Câmpeanu şi I. Buzaşi) etc.

Cum era şi firesc, ultimul capitol din al doilea volum din Oameni şi cărţi reuneşte opiniile competente ale „prietenilor despre cărţile mele” (cum se subintitulează acest volum). Scriu laudativ, dar cu argumente, despre marele scriitor Ion Brad personalităţi marcante, precum I.D. Bălan, Valeriu Bârlan, I. Buzaşi, Zenovie Cârlugea, C. Coroiu, N. Dan Fruntelată, Dorina Grosu, Adina Iancu, Marin Iancu, Rodica Lăzărescu, Rodica Elena Lupu, D. Micu, Fl. Popescu, N. Suciu, Titus Vîjeu. Vom consemna doar câteva opinii: „Scriitorul cu talent plurivalent: poet, prozator, dramaturg, traducător serios, care traduce la nivelul originalului (I.D. Bălan); „Pe lângă atâtea virtuţi umane şi literare, Ion Brad are şi darul sau generozitatea de a stimula virtuţile creatoare şi pasiunile cărturăreşti ale tinerilor” şi „Personalitate complexă şi importantă în literatura română din cea de-a doua jumătate a sec. al XX-lea”(I. Buzaşi); „Bibliofil de rară distincţie, cu mirajul bibliotecilor în sânge [...], scriitor de „mare prestigiu al literaturii postbelice, poetul, prozatorul, eseistul, memorialistul, omul de cultură, românul transilvănean Ion Brad, încununat azi cu laurii unei opere de mare rezonanţă culturală şi spirituală (Z. Cârlugea); „înţeleg generozitatea lui Ion Brad atunci când trece peste toate nedreptăţile unui timp (N.D. Fruntelată).
* *
*
N-am avut onoarea să-l cunosc pe distinsul om şi scriitor Ion Brad în tinereţile noastre; îi cunoşteam poeziile care erau în manualele şcolare sau recomandate în bibliografia şcolară. Multe date despre dânsul le-am aflat de la Petre Gigea-Gorun (scriitor şi ambasador în Franţa). L-am cunoscut – şi mi-a făcut o desosebită plăcere prin felul său de comportament prietenesc – prin Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă ( condusă de acad. Maya Simionescu şi Eugen Simion) şi prin Congresul Spiritualităţii Româneşti (fondat şi condus de acad. Victor Crăciun).

Arestat la 3 februarie 1957 şi eliberat la 8 februarie 1963, I.D. Sîrbu are promisiunea autorităţilor politice că va fi reintegrat social şi, mai ales, va avea drept de semnătură. Suspendat între două lumi („una, pe care cu tot trecutul meu, cu tot scrisul meu, cu toată originea mea socială, o neg – şi alta care, din anume motive, mă neagă ea. Pe una o refuz (acum, după ce am fost «acolo», mai vehement ca oricând), cealaltă mă refuză ea”(ibidem, p. 194), I.D. Sîrbu apelează la Ion Brad (Şt. Aug. Doinaş l-a refuzat), fiind într-o „răspântie dramatică”: „Nu ţi-am scris ca unei persoane oficiale, ci ca unei vechi cunoştinţe care a mai sărit odată în ajutorul meu” (ibidem, p. 199).
După un deceniu, la 12 aprilie 1973, I.D. Sîrbu îşi informează binefăcătorul despre triumful piesei sale Arca bunei speranţe pe scena teatrului din Lodz (Polonia), ca o „ datorie de cinste şi gratitudine” (ibidem, p. 203), mulţumindu-i „pentru sprijinul ce mi l-aţi acordat spre a putea să-mi văd o piesă măcar, jucată într-o ţară a cărei tradiţie teatrală e demnă de laudă” şi invitându-l la inaugurarea Teatrului Naţional din Craiova, într-un nou edificiu, la 4 octombrie 1973 (directorul Naţionalului craiovean fiind Amza Pellea, iar I.D. Sîrbu era secretar literar, la intervenţia lui Ion Brad).

În funcţiile sale publice, Ion Brad l-a sprijinit pe valorosul, dar incomodul (pentru oficiali) I.D. Sîrbu să reintre în literatură, în angajarea sa la Petrila, ca vagonetar (1963), apoi ca şef de producţie la Teatrul de Stat din Petroşani (31 ian. 1964) şi ulterior, secretar literar la Teatrul Naţional din Craiova prin transfer (1 aug. 1964), îi recomandă piesele spre a fi incluse în repertoriul teatrelor din ţară şi din străinătate.
Sunt fapte, nu vorbe şi ele demonstrează, peremptoriu, nu numai calităţile artistice, dar şi caracterul lui Ion Brad, într-o vreme când vremurile erau tulburi.
Tudor Nedelcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu