Au trecut 60 de ani de la moartea lui C. Rădulescu-Motru, o personalitate energetică a României moderne, uitată pe nedrept, azi, când cultura imaginii - aşa cum a demonstrat Eugen Simion în Genurile biograficului (vol. 1, Bucureşti, Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă, 2008, p. 167) – a schimbat „scara de valori şi au impus un alt tip de personalitate (vedeta tânără, atrăgătoare, decomplexată, învingătoare”), situaţie în care „memorialistica postmodernă nu-şi propune să-l facă pe om mai înţelept, îşi propune doar să-l seducă”.
Constantin Rădulescu-Motru face parte din marii gânditori români (Titu Maiorescu, Eminescu, Pârvan, Iorga, Lovinescu, Eliade, Călinescu, Vianu etc.), interesat de destinul ţării sale şi al culturii române, de rolul elitelor în schimbarea mentalităţii: „Omul de vocaţie este instrumentul care ridică energia unui popor de la nivelul energiilor cosmice la nivelul culturii spirituale”, vocaţiile individuale determină „progresul culturii omeneşti”, care „se accelerează pe măsură ce creşte funcţiunea conştinţei, iar creşterea funcţiunii conştiinţei atrage după sine o adâncime a rolului personalităţilor”, sunt doar câteva din cugetările sale.
Urmaş vrednic al lui Titu Maiorescu, C. Rădulescu-Motru completează teoria formelor fără fond: „Cultură de împrumut nu există; ea trebuie să izvorască din miezul personalităţii noastre. Din spontaneitatea inimii şi a minţii noastre trebuie să se producă valorile morale şi religioase, iubirea de adevăr şi plăcerea de a crea”.
C. Rădulescu-Motru este, aşadar, un gânditor modern, mereu actual, chiar periculos de actual, el este „omul deplin al culturii critice”, cum l-a numit universitarul craiovean, D. Otovescu, care i-a consacrat o monografie (Cultură, personalitate, vocaţie în concepţia lui C. Rădulescu-Motru, Scrisul Românesc, 1995), i-a editat şi prefaţat câteva dintre lucrările sale (Cultura română şi politicianismul, Scrisul Românesc, 1995, Vocaţia, factor hotărâtor în cultura popoarelor, Scrisul Românesc, 1997) sau l-a inclus în antologii de filosofie sau sociologie.
D. Otovescu (n. 11 iunie 1950, com. Căciulatu, Dolj) este absolventul Facultăţii de Filosofie, secţia sociologie a Universităţii din Bucureşti, a fost cercetător la Institutul de Cercetări Socio-Umane „C.S. Nicolaescu-Plopşor” din Craiova al Academiei Române, decan al Facultăţii de Ştiinţe Sociale a Universităţii din Craiova, conducător de doctorat în sociologie, vicepreşedinte al Asociaţiei Române de Sociologie, a fondat Institutul Social Oltenia al Universităţii din Craiova, precum şi o revistă universitară, o editură; în 2011 a primit premiul „D. Gusti” al Academiei Române. Are nouă cărţi de autor, coautor la alte şapte cărţi, coordonator la 26 de cărţi. A efectuat şi coordonat cercetări sociologice pe teren în spiritul Şcolii gustiene, finalizate prin publicarea a peste 20 de monografii sociologice de comunităţi urbane şi rurale, instituţii publice etc. Din studiile sale despre C. Rădulescu-Motru vom spicui câteva date biografice.
C. Rădulescu-Motru s-a născut la 2 februarie 1868, în comuna mehedinţeană Butoieşti, tatăl său, Radu Popescu, fiind secretarul egumenului filosof Eufrosin Poteca de la Mânăstirea Gura Motrului (unele legende locale îl dau ca fiu al egumenului), iar mama sa, din familia Butoi, care a dat şi denumirea localităţii sale natale. După studii primare în sat, liceale la Craiova, din 1885 devine student la Facultatea de Drept şi la Facultatea de Litere şi Filosofie, din cadrul Universităţii Bucureşti, obţinând licenţa în drept cu teza Despre contracte (în 1888) şi în filosofie cu teza Realitatea empirică şi condiţiunile cunoştinţei (în 1889). Ca student este remarcat de Titu Maiorescu. În 1889 se înscrie la E’cole de Hauté Etudes din Paris, în 1890 lucrează în laboratorul de psihologie al lui W. Wundt de la Leipzig (unde se stabileşte şi unde obţine doctoratul în filosofie). Întors în ţară, în 1893, este judecător timp de câteva luni, bibliotecar al Fundaţiei Universitare, iar din 1897 devine conferenţiar la „Istoria filosofiei antice” şi „Estetica”, conduce catedra de psihologie experimentală. Din 1904, devine profesor universitar definitiv. În 1906, pune bazele primului laborator de psihologie experimentală de la noi, fondează în 1910, Societatea de studii filosofice, transformate în Societatea română de filosofie (în 1922), este directorul Teatrului Naţional din Bucureşti (1918), senator de Mehedinţi, în 1923 devine membru al Academiei Române, vicepreşedinte (1935-1938, 1941-1944), preşedinte al acestui for ştiinţific (1938-1941), îndepărtat din această onorantă funcţie de către regimul legionar. Principalele sale lucrări: Sufletul neamului nostru. Calităţi bune şi defecte (1900), Cultura română şi politicianismul (1904), Puterea sufletească (1907), Elemente de metafizică (1912), Personalismul energetic (1927), Vocaţia. Factor hotărâtor în cultura popoarelor (1932), Românismul. Catehismul unei noi spiritualităţi (1936), Timpul şi destin (1940), Etnicul românesc. Comunitate de origine, limbă şi destin (1942), Morala personalismului energetic (1946), Materialismul şi personalismul în filosofie (1947).

C. Rădulescu-Motru a cochetat şi cu literatura. A scris comedia într-un act, Domnul Luca (1909) şi drama în patru acte, Păr de lup (1911), a scris studii despre scriitorii români, a recomandat teatrelor săteşti piesa istorică Zavera lui Tudor Vladimirescu scrisă în 1915 de un institutor din Baia de Aramă, N. N. Sârbulescu „pentru suflul înalt patriotic ce o însufleţeşte”, a fost directorul Teatrului Naţional bucureştean (1918) şi preşedinte al Secţiunii literare a Academiei Române (1931-1935). Postum, i s-a tipărit şi un jurnal, C. Rădulescu-Motru intrând în rândul marilor memorialişti români (Titu Maiorescu, C.D. Aricescu, Panait Istrati, Constantin Virgil Gheorghiu, Petre Pandrea, Mircea Eliade, Teohar Mihadaş, Radu Voinea etc.), care au trăit marile catastrofe ale istoriei şi le-a consemnat pentru posteritate, realizând, cum menţiona Eugen Simion, un pact cu sine, dar mai ales un pact cu istoria. Jurnalul său ne oferă date concrete din biografia sa (despre fratele său, Vasile Rădulescu, şi despre generalul C. Pantazi).
Figura generalului de corp de armată, Constantin Pantazi, continuă să fie prea puţin cunoscută publicului cititor. S-a născut la 26 august 1888 la Călăraşi şi, prin forţe proprii, prin meritocraţie, a ajuns general, slujind Patria şi pe mareşalul Ion Antonescu, apoi ministru al Apărării Naţionale (23 ianuarie 1942- 23 august 1944). A fost arestat la 23 august 1944 din ordinul regelui Mihai şi judecat în „lotul Antonescu” (luând decizia întoarcerii armelor împotriva Germaniei, la 23 august 1944, regele nu s-a consultat decât cu Emil Bodnăraş, reprezentantul comuniştilor – circa 800 – şi al Moscovei, sfidându-i pe reprezentanţii celor două partide istorice, Partidul Naţional Liberal şi Partidul Naţional Ţărănesc). A fost condamnat, la 1 iunie 1946, de Tribunalul Poporului (?!) din Bucureşti, la moarte pentru crime de război ( a luptat pentru Basarabia, Bucovina şi împotriva bolşevismului sovietic, care ne-a „eliberat” ţara), dar primul ministru, Petru Groza, la sugestia ministrului Justiţiei, Lucreţiu Pătrăşcanu, i-a comutat pedeapsa fatală în muncă silnică pe viaţă, chiar în momentul în care condamnatul era dus, alături de mareşal, spre locul de execuţie. A murit în condiţii umilitoare, în închisoarea de la Rm. Sărat, în 1958. În 1999, Editura Publiferom i-a publicat memoriile, Cu mareşalul până la moarte.
Deşi ialomiţean, C. Pantazi şi-a construit un conac în com. Tâmna, satul Colareţ. Motivaţia? Gradul de rudenie cu filosoful C. Rădulescu-Motru şi cu fratele acestuia, Vasile Rădulescu, ultimul, proprietarul unui castel, după modelul celor de pe Loira, în Tâmna, în apropierea gării, castel existent şi azi, dar nu tocmai într-o stare bună.
Conacul lui Pantazi a fost, pur şi simplu, ras de pe faţa pământului, de tancurile sovietice „eliberatoare”. Ştiu de la bătrânii satului Valea Ursului, că, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, conacul era păzit de o garnizoană germană, întrucât avea legături telefonice şi telegrafice cu Berlinul, ca o alternativă la legăturile oficiale. Spionajul sovietic a aflat şi a acţionat în consecinţă, adică în stilul lor caracteristic, distrugător.

C. Rădulescu-Motru relatează, în jurnalul său, situaţia deţinutului, precum şi starea psihică a familiei Pantazi: „Marţi, 11 martie 1947, Bucureşti. Nepoată-mea, Ady Pantazi, soţia generalului C. Pantazi, îmi povesteşte de suferinţele pe care le îndură soţul său închis la Adjud, în Transilvania. Este ţinut şi fără alimentaţie suficientă [...] Pentru C. Pantazi, spre a fi adus de la Adjud la Bucureşti, a făcut intervenţie chiar regele Mihai, dar fără succes. În închisoare, generalul C. Pantazi a reuşit să-şi scrie memoriile în care sunt cuprinse destăinuirile pe care i le-a făcut mareşalul Antonescu pe când se găseau închişi împreună la Galizia, în Rusia. În aceste destăinuri se găsesc toate amănuntele privitoare la relaţiile politice dintre mareşalul Antonescu şi Adolf Hitler, planurile de război, obligaţiile reciproce dintre Germania şi România. În aceste destăinuri se mai găseşte istorisită şi scena în care Antonescu a refuzat să semneze armistiţiul înfăptuit la 23 august 1944 între România şi Rusia” (idem, vol. 5, îngrijit de Rodica Bichiş, p. 39-40).
Jurnalul lui C. Rădulescu-Motru continuă să ne ofere informaţii despre deţinutul C. Pantazi. Astfel, la 16 septembrie 1947, din Butoieşti, relatează: „Nepoată-mea, Ady Pantazi, în trecere spre proprietatea sa de lângă gara Tâmna, se opreşte câteva ceasuri la Butoieşti şi mă pune la curent cu noutăţile din Bucureşti [...] Generalul C. Pantazi, foarte slăbit în închisoarea din Beiuş, are moralul totuşi ridicat. Îşi petrece timpul citind cărţi de filosofie şi de istorie” (op. cit., p. 226, 227).
De la istoricul Ion Călin, originar din Bărzuica, com. Tâmna, deţin informaţia că, în cursul anilor 1945-1946, la castelul lui Vasile Rădulescu (fost ministrul al Economiei Naţionale) se întruneau oamenii politici din zonă (C. Rădulescu-Motru, Potârcă, St. Isărescu, Nobloc, Ioanid etc.) spre a pune la cale o strategie de eliberare a ţării de sub bolşevismul incipient din România, în aşteptarea trupelor americane, aşteptare însă zadarnică. Cel care întocmea acele procese-verbale (care se află azi la moştenitorii profesorului Ion Călin) era chiar tatăl meu, Iancu Nedelcea, pe atunci grefier la Judecătoria plăşii din Valea Ursului, până la lichidarea acestei instituţii în 1947.
La rândul său, C. Rădulescu-Motru a suferit umilinţele unui regim politic ostil gândirii libere, fiind scos din Academia Română în 1948.
Fiul Adrianei şi al lui Constantin Pantazi, locotenentul Ion Pantazi, a reuşit să scoată din închisoare memoriile tatălui său, publicate abia în 1999, sub titlul Cu mareşalul până la moarte. El însuşi, fiul, a scris vol. Am trecut prin iad, din care aflăm că mama sa şi soţia generalului a lucrat 12 ani la încărcatul vagoanelor de marfă în Craiova, a fost „avansată” bucătăreasă pe un şantier timp de doi ani, iar din 1963, după amnistierea deţinuţilor politici, dădea lecţii de franceză în Craiova, unde avea domiciliul forţat. Fiul său, Ion Pantazi, nu ştia că tatăl său murise în ianuarie 1958, la închisoarea din Rm. Sărat, pregătindu-se să le trimită, din agoniseala sa, bani atât soţului, cât şi fiului.
Datele consemnate de C. Rădulescu-Motru în jurnalul său au darul de a completa imaginea ţării într-o perioadă istorică încă nedesluşită cu obiectivitate şi ele merită repuse în actualitate.

Conferinţa Naţională „C. Rădulescu-Motru în cultura românească a secolului XX” (27-28 apr. 2017), desfăşurată la Facultatea de Drept din Craiova a fost o reuşită şi un îndemn pentru continuarea ei în anii următori şi cu participare europeană, aşa cum intenţionează organizatorii. Reuşita va fi deplină, prin publicarea în volum a acestor comunicări. C. Rădulescu-Motru a fost astfel omagiat pe măsura valorii sale, în ţară. Dar, este imperios necesar cunoaşterea operei sale şi peste hotare, prin traduceri în limbi de circulaţie internaţională. Numai aşa putem rămâne demni în faţa unei astfel de personalităţi marcante, de talie europeană. Dar la noi, azi, traducerile au devenit o problemă; sunt traduşi doar cei cu relaţii, mediocrii ca valoare, mari prin tupeu. Prin astfel de personalităţi, cultura română poate sta cu cinste la masa marilor culturi universale doar dacă este cunoscută şi dincolo de limba română.
Tudor Nedelcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu